Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Kategóriák / Termékek

Hogyan válasszunk építőjátékot a kornak megfelelően?

Hogyan válasszunk építőjátékot a kornak megfelelően?
Építőjátékok gyerekeknek, de mégis mi alapján? Hogy ne vesszen el az ember a bőség zavarában, ha csakis a legjobbat szeretné az ő szeme fényének, ami egyszerre fejleszt és szórakoztat?

Tudatos szülők, nagyszülők fordulnak hozzánk rendszeresen ehhez hasonló kérdésekkel. De az építőjáték kornak megfelelően történő kiválasztása az egyik, ha nem a leghasznosabb támpont lehet.

A cikkben ehhez adunk részletes útmutatót. Kitérünk 3 kulcsfontosságú tényezőre a választás szempontjából, majd a gyerekek fejlődési ciklusainak megfelelően, életkorok szerint biztosítunk konkrét javaslatokat. Vágjunk is bele!

Miért fontos, hogy az építőjáték életkornak megfelelő legyen?

Egy jó érzékkel választott építőjáték órákra lekötheti a gyereket. Támogatja a fejlődést, szórakoztat, sikerélményt nyújt. De ugyanaz a játék, ami az egyik korosztályban csodákat művel, egy másiknál frusztrációt, vagy akár veszélyt is okozhat.

Például a túlságosan apró elemek balesetveszélyesek lehetnek, a túlzottan bonyolult szerkezetek pedig kudarcélményt hozhatnak. Ilyenkor a játék már nem fejleszt, hanem elveszi a gyerek kedvét.

De ha tudatosan, életkornak megfelelően választunk, a játék valódi készségfejlesztő funkciót tölt be:

  • épül a finommotorika, 
  • fejlődik a logikai gondolkodás, 
  • nő a térlátás, 
  • és közben a gyermek megéli az alkotás örömét. 

Ez tehát a kulcsa annak, hogy az építőjátékok ne csak puszta elfoglaltságot, hanem élményen keresztüli tanulást is nyújtsanak a gyerekeknek. De mégis min múlik, hogy az építőjáték életkornak megfelelő legyen? Máris rátérünk.

Három tényező építőkészlet vásárlása előtt

1. A készlet elemeinek mérete

Kisebb korban a gyerekek még mindent a szájukba vesznek. Számukra a világ felfedezése ilyenkor még tapintáson és ízlelésen keresztül történik. Ezért kulcsfontosságú 3 éves kor alatt kerülni az apró, lenyelhető elemeket tartalmazó építőkészleteket. 

Hisz első a biztonság!

Később, ahogy a gyerkőc folyamatosan növekszik, úgy lehet fokozatosan megismertetni őt a kisebb, részletgazdagabb darabokat tartalmazó, akár LEGO-hoz hasonló építőjátékokkal is. Közben persze folyamatosan figyelni kell, hogy az adott korosztály számára ajánlott mérettel játszik-e.

Hiszen a játék öröme csak akkor lehet teljes, ha nem jár együtt állandó aggódással.

2. Az építő játék anyagainak típusa

A legkisebbek számára a puha, hajlékony anyagok jelentik a legjobb választást, mint például: 

  • szivacs, 
  • hab, 
  • rugalmas műanyag. 

Ezek nemcsak biztonságosak, de illeszkednek is a kicsik tapintási igényeihez. Később már bevezethetők a keményebb anyagok, mint a fa vagy a tartósabb műanyag. Itt már szükségszerű lesz fejlettebb finommotorika, a nagyobb türelem, cserébe ezek a játékok tartósabbak és pontosabb illesztést tesznek lehetővé.

3. Az építőjáték komplexitása

Ami túl egyszerű, hamar unalmassá válik. Ami túl bonyolult, az frusztrációhoz vezethet. Fontos tehát, hogy a játék összetettsége igazodjon a gyermek aktuális fejlettségéhez. Nem feltétlenül az életkorához, inkább a képességeihez.

Kisebb korban az egyszerűbb tornyok és formák építése hozza a sikerélményt. Idővel aztán jöhetnek a mozgó alkatrészek, logikai rendszerek, építési útmutatók, majd a valóban komplex technikai kihívások. A cél mindig ugyanaz, hogy a gyerek élvezze amit csinál, és közben fejlődjön.

Amennyiben ezt a 3 faktort figyelembe vesszük, már tudatosabb lehet az építőjáték gyerekeknek történő beszerzése. De a KADELE ennél még precízebb támpontokat szeretne adni minden kedves olvasónak.

Ennek jegyében a gyerekek fejlődési szakaszai szerint fogunk végig menni az adott életkor sajátosságain, illete az odaillő játékok javaslatain.

Építőjáték gyerekeknek életkoronkénti ajánlások szerint

A cikk hátralévő részében egyesével vesszük végig egészen csecsemőkortól kezdve a lehetséges építőszett variációkat. Közben persze kiemeljük a választást meghatározó fő szempontokat, emellett néhány konkrét típust is javaslunk.

Vágjunk is bele!

1–3 év: amikor a tapintás, érzékelés, biztonság a legfontosabb

Amikor egy gyerkőc még épphogy csak totyog, a játék alapja nála az érzékelés. Többek között markolás, nyomás, pakolás, döntés formájában. A cél ennek megfelelően, hogy a gyerek felfedezze, hogyan reagálnak az elemek az érintésre.

Ajánlott típusok:

  • Nagyméretű, puha építőkockák
  • Szivacsból készült toronyépítők
  • Egyszerű csatlakozós elemek, amelyek könnyen illeszkednek

Fejleszthető készségek:

  • Finommotorika alapjai
  • Térérzékelés első élményei
  • Tapintásos érzékelés

Kulcsfontosságú tehát, hogy pontosan értsük a készségfejlesztés menetét már a gyermek egészen kicsi korától. Így stabil alapokat teremthetünk, egyúttal megszerettethetjük vele ezeket a játékokat. 

3–5 év: amikor a kézügyesség és alap logika is bejön a képbe

Az ovis korosztály esetében megfigyelhető, hogy ilyenkor egy gyerkőc már ügyesebben használja a kezeit, egyúttal elkezdi utánozni a felnőtteket. A legtöbbeknél megjelenik az alkotás szándéka, a mintakövetés igénye. Célszerű tehát ennek ismeretében gondolkodni a játék beszerzésről is.

Ajánlott típusok:

  • Mágneses építőjátékok (pl. háromszögek, négyzetek)
  • Közepes méretű építőkockák
  • Színes, tematikus készletek (pl. ház, autó, állatfigura)

Fejleszthető készségek:

  • Kézügyesség
  • Egyszerű logikai gondolkodás
  • Szín- és forma felismerés

Varázslatos élmény figyelni, ahogy egy 3-5 éves apróság valósággal szárnyakat kap, ha az ő korának megfelelő készségfejlesztővel van lehetősége játszani.

5–7 év: amikor a kreativitás és önálló tervezés is teret nyerhet

Ebben az életkorban a gyerekek már szívesen követnek útmutatót, közben pedig egyre nagyobb az igényük az önálló alkotásra is. A részletekre való figyelem, az építési szándék és a sikerélmény kulcsszerepet kap ebben a korszakban.

Ajánlott típusok:

  • Moduláris építőkészletek
  • Összetettebb, pontosabb illesztést igénylő műanyag építők
  • Tematikus építők (pl. repülő, kastély, város)

Fejleszthető készségek:

  • Tervszerű gondolkodás
  • Kitartás, türelem
  • Térbeli logika

Nyilván egyénfüggő a dolog, de ebben az időszakban egy-egy nagyobb szettel is érdemes lehet próbálkozni. Különösen, ha a gyermek láthatóan élvezi az elfoglaltságot, amit a képernyőmentes játékokkal tölthet.

7+ év: összetett gondolkodás, mérnöki látásmód

A nagyobb gyerekek már hosszabb ideig is tudnak egy-egy projekttel foglalkozni. Kialakul náluk az ok-okozati összefüggések megértése, ezzel párhuzamosan pedig elkezd működni az „igazi” problémamegoldó gondolkodás.

Ajánlott típusok:

  • Technikai építőjátékok (fogaskerekek, motorok, mozgó elemek)
  • Programozható építők (robotépítés, szenzoros rendszerek)
  • Komplex logikai szettek

Fejleszthető készségek:

  • STEM-alapú gondolkodás (tudomány, technológia, mérnöki tudás, matematika)
  • Stratégiai tervezés
  • Hibaelhárítás, kreatív megoldáskeresés

Persze folyamatosan érdemes figyelni, hogy egy-egy választott készségfejlesztő pozitív, vagy adott esetben kevésbé látványos hatással van-e a gyermek mindennapjaira nézve.

Konklúzió

Szülőként, nagyszülőként, a gyermek fejlődését szem előtt tartva az építőjáték keresés majdhogynem ugyanolyan komplex, lebilincselő elfoglaltság, mint maga a játék élménye. De bízunk benne, hogy a cikk egyfajta térképet biztosít a tudatos választáshoz.

Ami biztos, hogy megéri rászánni az időt a döntésre.

Hiszen egy jó érzékkel megválasztott építőjáték nem csupán játék, hanem 

  • tanító eszköz, 
  • fejlesztő társ, 
  • sikerélményt adó elfoglaltság. 

De csak akkor, ha életkorra és fejlettségi szintre szabjuk. Amennyiben ezt figyelembe vesszük, akkor a készségfejlesztő játékok éveken át hű társai lehetnek a gyerekeknek, miközben észrevétlenül készítik fel őket a jövő kihívásaira.

Kapcsolódó tartalmak