Képzeld csak el, ahogy a kicsi ott ül a nappali közepén, teljesen elmerülve abban, hogy valami káprázatos dolgot alkot. Közben pedig anélkül, hogy tudná, a jövőjét építi. Mindezt úgy, hogy közben imádja, amit csinál.
A cikkből kiderül, miként fejleszthető a gyermek mérnöki, matematikai, tudományos, technológia gondolkodása nem mással, mint építőjátékok segítségével.
A készségfejlesztés élményeken keresztül az igazi
Ismerős a kép, amikor a gyerekszobában halomban állnak a játékok? Baj csak az, ha magát a gyereket pár nap után egyik sem köti le. Szülőként, nagyszülőként, keresztszülőként egyre komolyabb kihívás olyan játékot találni, ami tartósan érdekes.
A készségfejlesztő játékok varázsa ebben rejlik. Hiszen a kicsi flow-élménybe kerül, mert játszik. Közben pedig tanul. Mialatt a színes elemekkel babrál, valójában komplex problémamegoldó stratégiákat fejleszt ki. A finommotorikája fejlődik, a koncentrációs képessége nő, az arányérzéke finomodik.
Élmény azt nézni, ahogy például egy hároméves önállóan megpróbál összerakni valamit. Eleinte talán bizonytalanul fogdossa az elemeket, de idővel a kezei pontosabban mozognak, az ujjak ügyesebben ragadják meg a formákat. Ez mind-mind beruházás a jövőjébe.
Az építőjáték gyerekeknek olyan, mint titkos tréning az elméjüknek. Nekik erről nem kell feltétlenül tudni, ezért is olyan hatékony a módszer.
Mérnöki gondolkodás alig néhány éves korban?
Igen, lehetséges! Képzeld csak el, ahogy a hatéves kislány úgy vizsgálja az új játszótéri mászókát, mint egy tapasztalt mérnök:
- Hogyan áll össze?
- Mi tartja egyensúlyban?
- Hol vannak az esetleges gyenge pontok?
Ez az építőjátékok, illetve a Kadele szettek pozitív hatása.
Tévhit, hogy a mérnöki gondolkodás kialakulása csakis az egyetemen kezdődhet. Sokkal korábban ki tud alakulni. Például, amikor a gyermek először rájön, hogy amennyiben rossz helyre tesz bizonyos elemet, a szerkezet összedől. De ha jól számol, stabil szerkezetet kap. Az így elsajátított "ha-akkor" logika élete végéig elkíséri.
Sőt, az építőjátékok között a Kadele még inkább különleges. Ugyanis a 14-oldalú formája teljesen újfajta gondolkodást igényel. A gyereknek háromdimenziós térben kell elképzelni, hogy melyik elem hová illik. A sima kockákkal ez nem megy.
Nem egy szülő csodálkozik rá, amikor a gyermek magyarázni kezdi, hogy a torony azért dőlt össze, "mert nem volt elég széles az alapja". Ilyen a mérnöki szóhasználat egy négyéves szájából.
A STEM készségek mindegyike fejleszthető építőjátékokkal
Hogy mik azok a STEM készségek? A fogalom a STEM mozaikszóból ered, amely az angol science, technology, engineering, mathematics szavak kezdőbetűiből áll össze. Magyarul a
- természettudomány,
- technológia,
- mérnöki tudomány,
- és a matematika sorolható ide.
A modern építőjátékokban - mint például a Kadele szettjei - egyszerűen zseniális, hogy a szóban forgó készségek mindegyikét segítenek fejleszteni. A játék ezen formája tehát idővel a gyermek életének minden területén hasznos lesz, az iskolától a munkáig, a kapcsolatoktól a saját céljai eléréséig.
A gyerkőc tulajdonképpen a türelem művészetét tanulja meg. Hiszen egy komplex építmény nem készül el öt perc alatt. Időt, figyelmet, kitartást igényel. Ezek arany értékű képességek a mai kapkodós világban.
De a legszebb az egészben? Hogy amikor végre elkészül az építmény, a szemében ott ragyog a büszkeség fénye. Ő alkotta ezt. Ő tervezte. Ő építette fel. Ez a sikerélmény felbecsülhetetlen.
Kulcsfontosságú készségekről beszélünk. Érdemes őket közelebbről is megvizsgálni.
A matematika alapjai nemcsak tankönyvből ismerhetők meg
"Mama, ehhez három piros és öt kék kell!" - kiáltja boldogan a hatéves. Közben nem is sejti, hogy ő bizony játék közben matematikát tanul. Merthogy játszva számol, osztályoz, összehasonlít. A matematika alapjai játék közben épülnek be a gondolkodásába.
A számfogalom kialakulása természetes folyamat is lehet, ha ezt megfelelő eszközökkel támogatjuk. Például egy Kadele szett elemeinek
- megszámlálása,
- csoportosítása,
- mintázatokba rendezése
mind-mind az absztrakt matematikai gondolkodás felé vezető út állomásai.
A szülők gyakran aggódnak azon, hogy a gyermek hogyan fogja megszeretni a matematikát? A válasz egyszerű. Ha már kiskorában pozitív élményei vannak a számokkal, formákkal, logikával. A Kadele pontosan ezt biztosítja.
Térbeli logika és problémamegoldás építés közben
"Ez nem így jó, próbáljuk másként!" - mondja magában hét évesen, és szép akkurátusan elkezdi bontani a fél tornyot. Nincs benne semmi frusztráció, csak természetes problémamegoldó attitűd. Ez az, amiért érdemes építőjátékot venni a gyereknek.
A térbeli intelligencia különleges képesség, ami fejleszthető. Az építőjáték használata az egyik leghatékonyabb módja ennek a fejlesztésnek. A gyermek megtanul háromdimenziósan gondolkodni, térbeli kapcsolatokat látni.
Ez a készség később számtalan területen hasznosulhat. Egy mérnöktől az orvosig, a művésztől a pilótáig, gyakorlatilag minden specifikus szakterületen fontos a térbeli tájékozódási képesség. Márpedig ennek az alapjai már óvodáskorban lerakhatók.
Ki gondolná, hogy az építőjáték fejleszti a tudományos gondolkodást?
Figyeld meg a kicsi arcát, amikor először sikerül neki valami teljesen új dolgot alkotnia az elemekből. Abban a pillanatban egy kis tudós születik. Valaki, aki kísérletezik, megfigyel, következtetéseket von le.
A tudományos módszer alapjai már kisgyermekkorban elsajátíthatók. Minden építés egy kísérlet, minden összeomlás egy tanulási lehetőség. A gyerek megtanulja, hogy a hibákból lehet tanulni, hogy minden probléma megoldható. Ez az attitűd pozitív előjellel végigkíséri majd az egész életét.
Ha képernyő helyett építőjátékot választasz, azzal a gyermek jövőjét építheted
Tudjuk, milyen nehéz ma elszakítani a gyerekeket a képernyőtől. De mit lehet tenni, ha azt szeretnénk, hogy valami értékeset tanuljanak, miközben játszanak? Az építő játékok gyerekeknek szóló világában megtalálhatjuk a választ.
A digitális szórakozás passzív. A gyerek fogyaszt, de nem alkot. Az építőjáték pont az ellenkezője, hiszen aktív részvételt igényel, kreativitást ösztönöz, problémamegoldásra késztet. A különbség óriási a fejlődés szempontjából.
Amikor a kicsi a Kadele elemeit forgatja a kezében, a kézügyessége fejlődik. Amikor valamin töri a fejét, a térlátása javul. Amikor újratervez egy konstrukciót, a kitartása erősödik. Ezek a készségek a virtuális világban nem fejlődnek.
A legfontosabb azonban maga az alkotás öröme. Az, hogy valamit a saját kezével, a saját ötletei alapján hoz létre. Ez az élmény többet ér minden digitális szórakozásnál.
Konklúzió
A digitális készségek fontosak, de még fontosabbak az alapképességek, amilyen
- a térbeli gondolkodás,
- a logikai készségek,
- a problémamegoldás.
Ezek mind olyan területek, amiket a virtuális világ nem tud fejleszteni.
Építőjátékokkal, illetve Kadele szettekkel a gyermek tulajdonképpen a jövőjét építheti. Azokat az alapvető készségeket fejleszti, amikre később minden más tudás épül. Matematikától a művészetekig, mérnöki munkától a kreatív szakmákig.
Az építő játékok gyerekeknek való világában töltött idő befektetés. Olyan befektetés, ami később sokszorosan megtérül. A fejlett térbeli intelligencia, a kreatív problémamegoldás, a kitartás mind olyan képességek, amik élethosszig elkísérik a gyermeket.
A Kadele több mint játék. Eszköz a jövő építéséhez. Olyan, ami segít a gyereknek felkészülni a holnap kihívásaira, miközben a ma örömeit is megéli.