Tudatos szülők, nagyszülők fordulnak hozzánk rendszeresen ehhez hasonló kérdésekkel. De az építőjáték kornak megfelelően történő kiválasztása az egyik, ha nem a leghasznosabb támpont lehet.
A cikkben ehhez adunk részletes útmutatót. Kitérünk 3 kulcsfontosságú tényezőre a választás szempontjából, majd a gyerekek fejlődési ciklusainak megfelelően, életkorok szerint biztosítunk konkrét javaslatokat. Vágjunk is bele!
Miért fontos, hogy az építőjáték életkornak megfelelő legyen?
Egy jó érzékkel választott építőjáték órákra lekötheti a gyereket. Támogatja a fejlődést, szórakoztat, sikerélményt nyújt. De ugyanaz a játék, ami az egyik korosztályban csodákat művel, egy másiknál frusztrációt, vagy akár veszélyt is okozhat.
Például a túlságosan apró elemek balesetveszélyesek lehetnek, a túlzottan bonyolult szerkezetek pedig kudarcélményt hozhatnak. Ilyenkor a játék már nem fejleszt, hanem elveszi a gyerek kedvét.
De ha tudatosan, életkornak megfelelően választunk, a játék valódi készségfejlesztő funkciót tölt be:
- épül a finommotorika,
- fejlődik a logikai gondolkodás,
- nő a térlátás,
- és közben a gyermek megéli az alkotás örömét.
Ez tehát a kulcsa annak, hogy az építőjátékok ne csak puszta elfoglaltságot, hanem élményen keresztüli tanulást is nyújtsanak a gyerekeknek. De mégis min múlik, hogy az építőjáték életkornak megfelelő legyen? Máris rátérünk.
Három tényező építőkészlet vásárlása előtt
1. A készlet elemeinek mérete
Kisebb korban a gyerekek még mindent a szájukba vesznek. Számukra a világ felfedezése ilyenkor még tapintáson és ízlelésen keresztül történik. Ezért kulcsfontosságú 3 éves kor alatt kerülni az apró, lenyelhető elemeket tartalmazó építőkészleteket.
Hisz első a biztonság!
Később, ahogy a gyerkőc folyamatosan növekszik, úgy lehet fokozatosan megismertetni őt a kisebb, részletgazdagabb darabokat tartalmazó, akár LEGO-hoz hasonló építőjátékokkal is. Közben persze folyamatosan figyelni kell, hogy az adott korosztály számára ajánlott mérettel játszik-e.
Hiszen a játék öröme csak akkor lehet teljes, ha nem jár együtt állandó aggódással.
2. Az építő játék anyagainak típusa
A legkisebbek számára a puha, hajlékony anyagok jelentik a legjobb választást, mint például:
- szivacs,
- hab,
- rugalmas műanyag.
Ezek nemcsak biztonságosak, de illeszkednek is a kicsik tapintási igényeihez. Később már bevezethetők a keményebb anyagok, mint a fa vagy a tartósabb műanyag. Itt már szükségszerű lesz fejlettebb finommotorika, a nagyobb türelem, cserébe ezek a játékok tartósabbak és pontosabb illesztést tesznek lehetővé.
3. Az építőjáték komplexitása
Ami túl egyszerű, hamar unalmassá válik. Ami túl bonyolult, az frusztrációhoz vezethet. Fontos tehát, hogy a játék összetettsége igazodjon a gyermek aktuális fejlettségéhez. Nem feltétlenül az életkorához, inkább a képességeihez.
Kisebb korban az egyszerűbb tornyok és formák építése hozza a sikerélményt. Idővel aztán jöhetnek a mozgó alkatrészek, logikai rendszerek, építési útmutatók, majd a valóban komplex technikai kihívások. A cél mindig ugyanaz, hogy a gyerek élvezze amit csinál, és közben fejlődjön.
Amennyiben ezt a 3 faktort figyelembe vesszük, már tudatosabb lehet az építőjáték gyerekeknek történő beszerzése. De a KADELE ennél még precízebb támpontokat szeretne adni minden kedves olvasónak.
Ennek jegyében a gyerekek fejlődési szakaszai szerint fogunk végig menni az adott életkor sajátosságain, illete az odaillő játékok javaslatain.
Építőjáték gyerekeknek életkoronkénti ajánlások szerint
A cikk hátralévő részében egyesével vesszük végig egészen csecsemőkortól kezdve a lehetséges építőszett variációkat. Közben persze kiemeljük a választást meghatározó fő szempontokat, emellett néhány konkrét típust is javaslunk.
Vágjunk is bele!
1–3 év: amikor a tapintás, érzékelés, biztonság a legfontosabb
Amikor egy gyerkőc még épphogy csak totyog, a játék alapja nála az érzékelés. Többek között markolás, nyomás, pakolás, döntés formájában. A cél ennek megfelelően, hogy a gyerek felfedezze, hogyan reagálnak az elemek az érintésre.
Ajánlott típusok:
- Nagyméretű, puha építőkockák
- Szivacsból készült toronyépítők
- Egyszerű csatlakozós elemek, amelyek könnyen illeszkednek
Fejleszthető készségek:
- Finommotorika alapjai
- Térérzékelés első élményei
- Tapintásos érzékelés
Kulcsfontosságú tehát, hogy pontosan értsük a készségfejlesztés menetét már a gyermek egészen kicsi korától. Így stabil alapokat teremthetünk, egyúttal megszerettethetjük vele ezeket a játékokat.
3–5 év: amikor a kézügyesség és alap logika is bejön a képbe
Az ovis korosztály esetében megfigyelhető, hogy ilyenkor egy gyerkőc már ügyesebben használja a kezeit, egyúttal elkezdi utánozni a felnőtteket. A legtöbbeknél megjelenik az alkotás szándéka, a mintakövetés igénye. Célszerű tehát ennek ismeretében gondolkodni a játék beszerzésről is.
Ajánlott típusok:
- Mágneses építőjátékok (pl. háromszögek, négyzetek)
- Közepes méretű építőkockák
- Színes, tematikus készletek (pl. ház, autó, állatfigura)
Fejleszthető készségek:
- Kézügyesség
- Egyszerű logikai gondolkodás
- Szín- és forma felismerés
Varázslatos élmény figyelni, ahogy egy 3-5 éves apróság valósággal szárnyakat kap, ha az ő korának megfelelő készségfejlesztővel van lehetősége játszani.
5–7 év: amikor a kreativitás és önálló tervezés is teret nyerhet
Ebben az életkorban a gyerekek már szívesen követnek útmutatót, közben pedig egyre nagyobb az igényük az önálló alkotásra is. A részletekre való figyelem, az építési szándék és a sikerélmény kulcsszerepet kap ebben a korszakban.
Ajánlott típusok:
- Moduláris építőkészletek
- Összetettebb, pontosabb illesztést igénylő műanyag építők
- Tematikus építők (pl. repülő, kastély, város)
Fejleszthető készségek:
- Tervszerű gondolkodás
- Kitartás, türelem
- Térbeli logika
Nyilván egyénfüggő a dolog, de ebben az időszakban egy-egy nagyobb szettel is érdemes lehet próbálkozni. Különösen, ha a gyermek láthatóan élvezi az elfoglaltságot, amit a képernyőmentes játékokkal tölthet.
7+ év: összetett gondolkodás, mérnöki látásmód
A nagyobb gyerekek már hosszabb ideig is tudnak egy-egy projekttel foglalkozni. Kialakul náluk az ok-okozati összefüggések megértése, ezzel párhuzamosan pedig elkezd működni az „igazi” problémamegoldó gondolkodás.
Ajánlott típusok:
- Technikai építőjátékok (fogaskerekek, motorok, mozgó elemek)
- Programozható építők (robotépítés, szenzoros rendszerek)
- Komplex logikai szettek
Fejleszthető készségek:
- STEM-alapú gondolkodás (tudomány, technológia, mérnöki tudás, matematika)
- Stratégiai tervezés
- Hibaelhárítás, kreatív megoldáskeresés
Persze folyamatosan érdemes figyelni, hogy egy-egy választott készségfejlesztő pozitív, vagy adott esetben kevésbé látványos hatással van-e a gyermek mindennapjaira nézve.
Konklúzió
Szülőként, nagyszülőként, a gyermek fejlődését szem előtt tartva az építőjáték keresés majdhogynem ugyanolyan komplex, lebilincselő elfoglaltság, mint maga a játék élménye. De bízunk benne, hogy a cikk egyfajta térképet biztosít a tudatos választáshoz.
Ami biztos, hogy megéri rászánni az időt a döntésre.
Hiszen egy jó érzékkel megválasztott építőjáték nem csupán játék, hanem
- tanító eszköz,
- fejlesztő társ,
- sikerélményt adó elfoglaltság.
De csak akkor, ha életkorra és fejlettségi szintre szabjuk. Amennyiben ezt figyelembe vesszük, akkor a készségfejlesztő játékok éveken át hű társai lehetnek a gyerekeknek, miközben észrevétlenül készítik fel őket a jövő kihívásaira.